Share Peter Schuback
PETER SCHUBACK är född i Täby den 31 mars 1947. Som cellist är han utbildad vid Musikhögskolan i Stockholm, vidare för Mainardi, Palm och i Paris för Tortellier där han efter sina studier också främst var verksam. 1972 gjorde han sitt första besök i Brasilien dit han fortfarande regelbundet återvänder och där han i längre perioder också varit verksam. I Sverige var han med och grundade ensemblen Harpans Kraft 1971. 1973-1975 undervisade han både cello och ny musik vid Malmö Musikhögskola. Sedan 1975 har han varit verksam som fri konstnär och givit ett stort antal konserter för främst solocello. Dessa konserter har till största delen ägt rum utanför Sveriges gränser och bestått av musik av de tonsättare som skrivit musik direkt för honom samt den mer traditionella repertoaren såsom Bachs solosviter vilka han ständigt bär med sig som utgångspunkt i sitt musikaliska arbete.

Tonsättaren Schuback har främst sökt sin utbildning genom arbete med andra tonsättare. Av hans idag ca 140 verk finns ett tiotal för cello. De andra verken, främst kammarmusik, är skrivna för olika besättningar såsom soloverk, stråkvartetter, blandade ensemblekombinatoner och även vissa s.k. open scores. Orkestermusik, bandmusik och en kammaropera Ku med text av Hans Abrahamsson finns också att finna bland hans kompositioner. 1972-73 komponerade han sin första cellokonsert och 1978 följde den andra. I Memorias di una fantasma (som inte försöker uttrycka något annat än ingenting) har han skapat ett komplement till den tredje cellokonserten, Canto di spettro, vilken uruppfördes i Montreal 1984.

Bland de verk Schuback själv främst vill framhålla finns Windows 1900 för kammarensemble (1995) som är en del av en triptyk där även solosonaten för cello och saxofonkvartetten Correntes (1998) ingår, på av Goethe Institutets uppdrag gjorda Entre Goethe e Webern (1999), Tramontata e la luna (1991) efter texter av Sapho och av franska staten och Sveriges Radio beställda Orpheus (1987) och Canti di Euridici (1987-91) samt gitarrtriptyken Serenata, La Notte, Ora del lupo (2000) och pianoverket Zehn Studien (1992). I hans senare verk såsom i Aporias (2000) vill han söka sig till en destrukualisering av strukturen. Det är ett sätt att förhålla sig inför det omöjliga och ett försök till ett tonspråk fritt från både livsleda och grimaser.
Stig Jacobsson (rev. 2002)
 Läs mer
Klassiska katalogen
Noter
Inspelningar

PhonoSuecia katalogen
Violoncello con forza (1990-01-01) / Lars-Erik Rosell & Miklós Maros & Daniel Börtz & Werner Wolf Glaser & Lars Sandberg & Olov Franzén & Peter Schuback
Devant le fin (verk på: Peter Schuback "Violoncello con forza") / Peter Schuback

Nyheter
Musikmässan i Frankfurt
Frankfurt Music Fair March 24-27